Thursday, 17 December 2015

WIP: Smoetie Xmas card - kerstkaart Smoetie

English version below

Voor de Smoetie-kerstkaart van 2015 kreeg ik vrij spel van uitgeverij Acabo, hieronder vind je de verschillende fasen uit het project.
(Smoetie is een boekenreeks die ik illustreerde, op tekst van Magda Praet, en die zich richt tot beginnende lezers en leesproblematieken zoals dyslexie).
Eerste concept op een post-it

Eerste uitgewerkte voorstel, digitaal omdat het dan wat sneller gaat...
  
Over het vorige concept was ik niet zo tevreden wegens teveel lege witrumte. 
Dat moest anders, bijvoorbeeld met een meer huiselijk decor.
  
Het concept word verder uitgewerkt.  Om het perspectief te laten kloppen, bevestig ik mijn schets op een lange plank (+/- 120 cm, zodat ik de perspectieflijnen perfect kan construeren.
  
Het perspectief klopt, ik voeg er nog een grondrooster aan toe zodat ik ook de figuren correct in de ruimte kan plaatsen.
  
De schets is klaar...
  
De schets wordt overtrokken op kalkpapier, zodat ik een nette versie verkrijg.  Die heb ik nodig om in te scannen en zachtjes af te printen op aquarelpapier.  Moest mijn aquarel later mislukken, kan ik op die manier via een nieuwe afgeprinte schets opnieuw beginnen.
  
De afgeprinte schets wordt in inkt gezet; de afgedrukte potloodlijnen kan ik achteraf nog uitgommen aangezien die niet bijzonder goed hechten op het aquarelpapier. (het printen gebeurde met een laserprinter; bij een inktjet kan de afgeprinte schets nog uitlopen tijdens het aquarellen)
  
Eerste fase van de inkleuring: aanbrengen van een globale gele sfeerkleur; maskeren van kerstballen en sneeuwvlokken (zodat ik niet rond die vormen hoef te werken); aanbrengen van blauw in het venster; lichtjes in de kerstboom en een basiskleur voor de kerstboom zelf).
  
Diepte brengen in de kerstboom met donker groen; verder uitwerken van het decor.
  
Heel gevaarlijk: plaats nooit je koffie naast je potje met water (het is al gebeurd dat ik mijn penselen in de verkeerde pot stak...)
  
Zo ziet het er tegen het einde uit, wanneer ook het parket een kleur heeft gekregen (om meer te contrasteren met de muur), en de katten hun vachtkleur hebben gekregen.  Ondertussen is ook de afdektape, waarmee ik mijn blad op een stuk hout had bevestigd; losgekomen...

Klaar!

Om op de klassieke vraag te antwoorden: "Hoe lang werk je hier nu aan?".
Moest ik alles in één ruk hebben gemaakt, van eerste conceptschets tot afgewerkte aquarel, kom ik op zo'n kleine 5,5 uur werk.
Maar omdat ik tussendoor nog lesgeef ook, de computer van mijn ouders moest repareren, kinderen met het huiswerk help  en nog wat dingen, is dat werk uiteindelijk over 2 avonden en 2 namiddagen gespreid...

Deze tijdsduur valt niet te extrapoleren naar een ander aquarelletje, uiteindelijk hangt de tijd die men besteed aan een tekening af van hoeveel er op staat, hoe complex het perspectief is, of er één kleur overheerst, of verschillende kleuren, hoe complex een afgebeeld object is, enz...


Dutch version above

For the Smoetie-christmas card 2015  I got "carte blanche" from Acabo publishers.
Below you can follow the WIP (Work-In-Progress) of this little project...
(Smoetie is a series of books that I illustrated. Text by Magda Praet.  It aims at beginning readers and reading problems like dyslexia)

First concept on a little Post-it (5x5 cm)

First proposition, made digitally because for concepts that works much
faster and I could add already a basic color scheme.
  
I wasn't really satisfied with the first concept because there was too much empty white space.
By shifting to a cosy indoor scene, I got that problem solved...
  
Further work on the concept.  To make sure the perspective is right, I attach my sheet of paper to a large piece of hardboard (+/- 120 cm). That way, I can construct my perspective with the help of a long ruler (80cm) .
  
The perspective was okay.  I added a grid to the floor so that I could place the cats correctly into the given space.
  
The sketch is finished.
  
The sketch is traced on chalk paper, in order to get a neat verion.  That version is scanned and then, with very little opacity, printed on watercolor paper.  If my watercolouring would fail, I can print the sketch again and start all over again.
  
The printed sketch is inked; the printed pencil lines can be erased with an eraser afterwards, because apparently laserprinter-ink doesn't attach really good to my 250 grams watercolor paper. (printing was with a laserprinter, because inktjet-ink can still interact with water during the colouring...) 
First colouring fase: adding a global yellow atmosphere; masking christmas balls and snowflakes (allowing me not to work around those forms) ; adding a blue-to-white gradient to the window; adding lights in the christmastree, adding a basic color for the christmastree. ).
  
Adding depth to the christmas tree with dark green; adding colours to the rest of the scene.
  
Very dangerous: never place your cup of coffee (or tea) next to your cup of water.   (it already happened that I put my pencils in the wrong cup...)
  
This is how it looks  in the end, when the wooden floor got an extra touch of ocher to give a little more contrast with the yellow walls. The cats got their fur coloured.  And the masking tape is getting loose...

Finished!  Ready to be sent to the printer.
(click for bigger version)

The classic question here is: "How long did it take you to work on this?"
Well, if I would have worked in one long session, from first concept sketch to finished watercolour, I would have worked some 5,5 hours.
But of course, it's better to take some breaks sometimes, because then you can spot your mistakes much better.
And because I am a fulltime teacher, I  had to repare my parent's computer, I had to help the kids with their homework, and some other stuff, the total work was spread over 2 evenings and 2 afternoons...


These 5,5 hours should not be extrapolated to another watercolour drawing, because work always depens on the number of people/animals that are depicted, the complexity of the perspective, the number of different colours in the picture, ... etc.




No comments: