Thursday, 3 March 2016

Oom Tim - work in progress

 Nederlandse versie (English version: see below)

Voor P@per-stripmagazine maak ik elke keer een stripje over Oom Tim, die allerhande onnozeliteiten beleefd samen met zijn neefjes Kurt en Ivan, en het hondje Tanguy, dat hij onder zijn hoede nam nadat de psychiatrisch zieke  buurman er niet meer kon voor zorgen...
Daarnaast verzorg ik ook de (fictieve) roddelrubriek, maar da's een ander verhaal :-).

Hieronder de verschillende fases bij het maken van een Oom Tim-pagina.  Vroeger tekende ik Oom Tim nog op papier, waarna ik alles inscande en daarna digitaal inkleurde. Sinds kort werk ik echter volledig digitaal (op een Yiynova), wat beter en beter begint te lukken. (voor andere projecten werk ik wel nog graag analoog, met bv. aquarel of zo).
Vooral de stap van het inscannen kan ik nu overslaan, wat niet zoveel tijdswinst oplevert, maar er wel voor zorgt dat mijn tekeningen in inkt scherper blijven.  Bij het inscannen heb je namelijk soms het probleem dat je de Niveaus/Levels van je tekening moet aanpassen, en daarbij de lijnvoering aantast... Als je volledig digitaal werkt, heb je dat uiteraard niet.

Scroll naar beneden voor de beeldjes met commentaar.

English version

For P@per, a Flemish comics magazine, I make a comic about "Uncle Tim" and his adventures with his nephews Kurt and Ivan, and the little dog Tanguy. Tim took care of Tanguy after his mental ill neighbour couldn't do that anymore.  
I also write the fictional gossip column for P@per, but that's another story.

Below you can find the different phases I work through in making an Uncle Tim-page.  I used to work traditionally, with pencil, paper and ink, but since that I bought a Yiynova screen, I work fully digital for Uncle Tim (for other projects, I like to keep working with water color).
I don't have to scan my original pages anymore, but that's not the main advantage of working digitally.  The great advantage is that by drawing digitally, with the pencil, you get a neat crisp ink line that prints really clean. When you work analogue/traditionally, you  scan the original and then you have to change the "Levels" and/or "Treshold" of your drawing to get a good contrast, which changes the original ink lines too much (it makes them thicker or smaller). See the comments with the pictures for more about that.


Eerste schets in lichtblauw (da's een oude traditie die wortelt in bepaalde praktische overwegingen mbt reproductietechnieken).
First scetch in cyan (an old tradition actually).

Uitzetten van de definitieve lijn, in rood.
Putting the "right" line, this time in red.

Ininkten
Ink-version
Detail van de inktversie. Gemaakt met het potloodje, waardoor je een harde rand krijgt, in tegenstelling tot de penseel. Het voordeel hiervan is dat je een extreem scherpe lijn krijgt bij het afdrukken.  Je moet wel op een voldoende hoge resolutie werken nl. 600 ppi.

Detail of the inkversion.  Make with the pencil, not with the brush.  It gives you a hard clean edge when printing.  You need a high resolution like 600 ppi to make that work.

Inktversie met algemene sfeerkleur.
Inkversion with general atmosphere colour.

Eerste kleurversie.  Omdat de inkt met het potlood is gezet, ken ik zeer snel met de toverstaf en het emmertje gebieden selecteren en vullen. 
First color version.  The inks were made with the pencil, giving them a hard edge, thus making selection with the magic wand very easy. 

Schaduwen toevoegen, om meer diepte te creƫren.
Adding shadows, to create more depth.

Een verloop op de achtergrond, i.p.v. een solide blauwe achtergrond.
The massive backgroundcolor is now changed to a nice gradient.

Kleine effectjes (de schud-lijntjes rond Tanguy).
Adding little effects, like the lines around Tanguy.

Tekst toevoegen.
Adding text.


No comments: