Nederlandse versie (English version: see below)
Voor P@per-stripmagazine maak ik elke keer een stripje over Oom Tim, die allerhande onnozeliteiten beleefd samen met zijn neefjes Kurt en Ivan, en het hondje Tanguy, dat hij onder zijn hoede nam nadat de psychiatrisch zieke buurman er niet meer kon voor zorgen...
Daarnaast verzorg ik ook de (fictieve) roddelrubriek, maar da's een ander verhaal :-).
Hieronder de verschillende fases bij het maken van een Oom Tim-pagina. Vroeger tekende ik Oom Tim nog op papier, waarna ik alles inscande en daarna digitaal inkleurde. Sinds kort werk ik echter volledig digitaal (op een Yiynova), wat beter en beter begint te lukken. (voor andere projecten werk ik wel nog graag analoog, met bv. aquarel of zo).
Vooral de stap van het inscannen kan ik nu overslaan, wat niet zoveel tijdswinst oplevert, maar er wel voor zorgt dat mijn tekeningen in inkt scherper blijven. Bij het inscannen heb je namelijk soms het probleem dat je de Niveaus/Levels van je tekening moet aanpassen, en daarbij de lijnvoering aantast... Als je volledig digitaal werkt, heb je dat uiteraard niet.Scroll naar beneden voor de beeldjes met commentaar.
English version
For P@per, a Flemish comics magazine, I make a comic about "Uncle Tim" and his adventures with his nephews Kurt and Ivan, and the little dog Tanguy. Tim took care of Tanguy after his mental ill neighbour couldn't do that anymore.
I also write the fictional gossip column for P@per, but that's another story.
Below you can find the different phases I work through in making an Uncle Tim-page. I used to work traditionally, with pencil, paper and ink, but since that I bought a Yiynova screen, I work fully digital for Uncle Tim (for other projects, I like to keep working with water color).
I don't have to scan my original pages anymore, but that's not the main advantage of working digitally. The great advantage is that by drawing digitally, with the pencil, you get a neat crisp ink line that prints really clean. When you work analogue/traditionally, you scan the original and then you have to change the "Levels" and/or "Treshold" of your drawing to get a good contrast, which changes the original ink lines too much (it makes them thicker or smaller). See the comments with the pictures for more about that.
Eerste schets in lichtblauw (da's een oude traditie die wortelt in bepaalde praktische overwegingen mbt reproductietechnieken). First scetch in cyan (an old tradition actually). |
Uitzetten van de definitieve lijn, in rood. Putting the "right" line, this time in red. |
Ininkten Ink-version |
Inktversie met algemene sfeerkleur. Inkversion with general atmosphere colour. |
Schaduwen toevoegen, om meer diepte te creƫren. Adding shadows, to create more depth. |
Een verloop op de achtergrond, i.p.v. een solide blauwe achtergrond. The massive backgroundcolor is now changed to a nice gradient. |
Kleine effectjes (de schud-lijntjes rond Tanguy). Adding little effects, like the lines around Tanguy. |
Tekst toevoegen. Adding text. |
No comments:
Post a Comment